Napadlo vás někdy, proč ostatní lidé stihnou více, než vy? Proč váš den uteče a vy na konci máte hotovou jen polovinu z toho, co byste chtěli? Klíč bude ve špatném time managementu.
Co si představit pod pojmem „time management“? Jde vlastně o efektivní řízení času, s nímž dennodenně pracujete. Ukážeme vám deset jednoduchých tipů na problém, s kterým se setkali snad všichni vysokoškoláci. Jak co nejlépe skloubit školu, práci, koníčky, volný čas, spánek a všechno ostatní. Pokud tedy chcete vše zvládnout, pokračujte ve čtení.
1. Určete si cíle
Stanovení cílů je základem dobrého time managementu. Rozdělte si větší úkol na menší cíle a svědomitě postupujte s jejich plněním. Pokud budete důslední, můžete se za každý pokrok klidně odměnit.
2. Stanovte si priority
Vaši práci si rozdělte na důležitou a méně důležitou. Při plnění úkolů začínejte těmi s nejvyšší prioritou a postupně se dopracujte k těm, které mají prioritu nižší. Dobré je si na to udělat tabulku, nebo alespoň úkoly sepsat na papír.
Tip: Vaším největší nepřítelem bude chybějící čas. Toho bude opravdu málo a na studium zbyde maximálně několik hodin denně. V tomto ohledu vám může pomoci možnost vypracování seminárních prací na zakázku.
3. Nastavte plán
Každá práce půjde lépe od ruky, pokud budete mít dobře vypracovaný plán. Plnění plánu průběžně kontrolujte a případné nedostatky okamžitě napravte.
4. Vytvořte si seznam
Vytvořte si seznam úkolů na papír, nebo v Excelu. Kromě denních plánů se vyplácí vytvářet také seznam na týden nebo měsíc. Nebudete mít tolik věcí v hlavě, ale na papíře či monitoru, kde je budete mít neustále na očích.
5. Delegujte úkoly
Co je možné, se snažte delegovat na ostatní. Na základě zvolených priorit si vyberte takovou činnost, která je pro vás nejdůležitější, kterou ovládáte nejlépe a která vás nejvíce naplňuje.
6. Dostatečně spěte
Spánek vám pomáhá načerpat nové síly a regenerovat mozek. Pokud budete vyčerpaní, nic si nezapamatujete a vaše práce nebude efektivní.
7. Naplánujte si den
Ještě večer si napište vše, co musíte následující den splnit a časově si činnosti rozvrhněte. Zjistěte také, kdy v průběhu dne jste nejaktivnější, kdy vám jde práce nejlépe a snažte se nejdůležitější úkoly plánovat právě na tuto dobu.
8. Nenechte se rušit
Věnujte se pouze jedné činnosti, na kterou zaměříte veškerou svou pozornost. Vypněte mobil, sociální sítě a věnujte veškerou pozornost na to, co musíte udělat. A to obzvláště při vypracování závěrečné práce.